Logo HaDivadlo

HaDivadlo

scéna Centra experimentálního divadla, p.o.

may

1 tuesday 19.30
(Czech) premiéra

(Czech) ’68

(Czech) 290/190 Kč

(Czech) Matěj Nytra a kolektiv author

(Czech) J. A. Pitínský directed by

(Czech) „Ať žije kontra-kultura! Teď!"

(Czech) Diskuze, choreografie, monology, bomba. Pařížský máj 1968: vznik a odumírání jedné revoluční buňky. Mládí (v kostýmech) jako nástroj vzpomínky. Nakolik dokáže být generační kolektiv jednotný? Protest jako móda jednoho jara? Politika, image, smrt. Střih!

Druhá část večera začíná: „staří“ herci HaDivadla vzpomínají. Je to autentické? Pravda nebo jen citace z filmu? Souboj o „mou řeč, můj pohled“, besídka individualit a (sur)reálných reminiscencí na revoluční utopie (68/89!). Nejsou však vzpomínky pouze předplacenou frází? Je minulost jen atrakcí, pauzou mezi přítomností a budoucností, která už nebude? Mladá a stará generace: dvě síly, dvě části. Zkušenost a střet východisek. Kdo zvítězí? „Všechnu moc imaginaci!“

Text využívá citace z filmových scénářů Jeana-Luca Godarda a Françoise Truffauta.

share

(Czech) Premiéra
1. května 2018

Autor
Matěj Nytra a kolektiv

Režie
J. A. Pitínský

Dramaturgie
Matěj Nytra

Scéna
Milan Nytra

Kostýmy
Hynek Petrželka a Anna Chrtková

Asistenti
Miroslav Lukačovič a Karolína Ondrová

Hrají

Jiří Svoboda

Zbyšek Humpolec

(Czech) Mark Kristián Hochman j. h.

Táňa Malíková

(Czech) Magdalena Straková j. h.

Marie Ludvíková

Miloslav Maršálek

Simona Peková

Cyril Drozda

Kamila Valůšková

Jan Lepšík

Zavřít
3 thursday 19.30
(Czech) první repríza

(Czech) ’68

(Czech) 290/190 Kč

(Czech) Matěj Nytra a kolektiv author

(Czech) J. A. Pitínský directed by

(Czech) „Ať žije kontra-kultura! Teď!"

(Czech) Diskuze, choreografie, monology, bomba. Pařížský máj 1968: vznik a odumírání jedné revoluční buňky. Mládí (v kostýmech) jako nástroj vzpomínky. Nakolik dokáže být generační kolektiv jednotný? Protest jako móda jednoho jara? Politika, image, smrt. Střih!

Druhá část večera začíná: „staří“ herci HaDivadla vzpomínají. Je to autentické? Pravda nebo jen citace z filmu? Souboj o „mou řeč, můj pohled“, besídka individualit a (sur)reálných reminiscencí na revoluční utopie (68/89!). Nejsou však vzpomínky pouze předplacenou frází? Je minulost jen atrakcí, pauzou mezi přítomností a budoucností, která už nebude? Mladá a stará generace: dvě síly, dvě části. Zkušenost a střet východisek. Kdo zvítězí? „Všechnu moc imaginaci!“

Text využívá citace z filmových scénářů Jeana-Luca Godarda a Françoise Truffauta.

share

(Czech) Premiéra
1. května 2018

Autor
Matěj Nytra a kolektiv

Režie
J. A. Pitínský

Dramaturgie
Matěj Nytra

Scéna
Milan Nytra

Kostýmy
Hynek Petrželka a Anna Chrtková

Asistenti
Miroslav Lukačovič a Karolína Ondrová

Hrají

Jiří Svoboda

Zbyšek Humpolec

(Czech) Mark Kristián Hochman j. h.

Táňa Malíková

(Czech) Magdalena Straková j. h.

Marie Ludvíková

Miloslav Maršálek

Simona Peková

Cyril Drozda

Kamila Valůšková

Jan Lepšík

Zavřít
4 friday 17.30
(Czech) dřívější začátek

(Czech) Náměsíčníci (imitace a tušení)

(Czech) 170 min. 290/190 Kč

Hermann Broch a Ivan Buraj author

Ivan Buraj directed by

„Jsme snad šílení, protože jsme ještě nezešíleli?“

(Czech) Pasenow neboli romantika, Esch neboli anarchie, Huguenau neboli věcnost. Katalog „náměsíčníků“ bloudících mezi fanatismem a nihilismem napsaný v hodnotovém vakuu meziválečného Německa.

Legendární román evropského modernisty Hermanna Brocha tvoří ojediněle vyzývavý, uzavřený systém. Radikální koncept umění jako pomoci, namísto umění jako pasivního konzumu krásy. Současník Musila, Kafky, Joyce či Canettiho a ryzí inspirátor Milana Kundery se pouští do rozpravy nad zrodem kýče jako touhy po jednoznačnosti, kýče jako počátku našeho současného zla. Světu hrozí kulisy!

V radikální adaptaci Ivana Buraje před námi na scéně vyvstává náměsíčný bar U Brocha, kde je na vše už pozdě, a přitom stále není konec. Štamgasti tvoří katalog doby, která zoufale čeká na svého vykupitele. Jak ale rozeznat Krista a Antikrista? Brněnští „alternativní“ herci sedí na první čtené zkoušce, přichází režisér z Německa – Hans Buch, slibuje umění, ale my všichni chceme jistotu! Existuje ale nějaká? Je komplikovaná naše doba, nebo ji komplikují intelektuálové? Potřebujeme krize? Nasadit si Brocha na oči! Dostat se až na hranici tázání samotného. Nahmatat zeď naší reality. Uvidět horizont možného. Něco se musí stát!

Inscenace byla oceněna jako Projekt roku festivalem ...příští vlna/next wave... 2017, nominována na Cenu Josefa Balvína 2017 a vyhlášena „sukcesem měsíce“ dle Divadelních novin.

Efekty v představení: mlhostroj a kouření

share

(Czech) Premiéra
11. listopadu 2016

Autor
Hermann Broch a Ivan Buraj

Režie
Ivan Buraj

Dramaturgie
Matěj Nytra

Výprava
Jana Boháčková a Lenka Jabůrková

Video
David Matuška

Výběr hudby
Ivan Buraj

Citovaný překlad
Rio Preisner

Asistence
Ľubomír Višňovec

Hrají

Jáchym / Zbyšek Humpolec

Zbyšek Humpolec

Bertrand / Jiří Svoboda

Jiří Svoboda

Esch / Jan Lepšík

Jan Lepšík

Martin / Miroslav Ukul Kumhala

Miroslav Kumhala

Růžena / Lucie Andělová

(Czech) Lucie Andělová

Alžběta / Agáta Kryštůfková

(Czech) Agáta Kryštůfková

Intelektuál / Jiří M. Valůšek

Jiří Miroslav Valůšek

Hentjenová / Marie Ludvíková

Marie Ludvíková

Pasenow / Cyril Drozda

Cyril Drozda

Jaretzky / Simona Peková

Simona Peková

Sestřička / Táňa Malíková

Táňa Malíková

Někdo v rohu

Martin Tlapák j. h.

(Czech) Dělník

(Czech) Ľubomír Višňovec j.h. / Mark Kristián Hochman j.h.

Huguenau

Michal Skočovský j. h.

Hans Buch

Ivan Urbánek j. h.

Tlumočnice

Dagmar Radová

Zavřít
4 friday 23.00

(Czech) Soft #6

(Czech) 150 Kč

(Czech) Event soft core hudebního cyklu HaDivadla.

Výběrový line-up z domácího i zahraničního zvukového podzemí, kurátorsky připravený Matyášem Dlabem.

share
Zavřít
5 saturday 19.30

(Czech) Pověření

(Czech) 90 min. (Czech) 290/190 Kč

(Czech) Heiner Müller author

(Czech) Jiří Pokorný directed by

(Czech) „Velká francouzská revoluce! ...skončila.“

(Czech)

Jste Antoine – pak je tento dopis pro vás. Tři pověřenci francouzského konventu připlouvají na Jamajku s úkolem podnítit vzpouru černých. Debuisson, otrokářův syn, Galloudec, fanatický sedlák, a Sasportas, osvobozený negr čekající na svou pomstu! Kde se ale zde – v potu a krvi Karibiku – ztratil přehled o nejčerstvějším vývoji událostí? Kam skáče čas? Pověření s pečetí zrady se drolí pod rukama a do výtahu vstupují „sny ve snu“...

Gilotina sek! Revoluce už nemá domov! Lze rozkopávat dveře „pevnosti tradiční Evropa“ stále dokola, točit se v kruhu krizí bez následků a potrestání? Kolik energie k boji nám zbývá? Svět vítězů a svět poražených! Všichni jsme poražení! Jak nebýt k smíchu, když mluvíme o změně? Jak nebýt dětmi? Není to už dávno?

Manifestace (ne)stačí. „Smrt je maska revoluce!“ Prázdné zvuky – žádné ideje?

Rozkopnout ty dveře, ještě jednou!

Efekty v představení: kouření

share

(Czech) Premiéra
17. ledna 2018

Autor
Heiner Müller

Překlad
Jiří Brynda

Režie
Jiří Pokorný

Úprava
Jiří Pokorný a Matěj Nytra

Dramaturgie
Matěj Nytra

Scéna
Petr B. Novák

Kostýmy
Jana Hauskrechtová

Hrají

(Czech) Antoine

Jan Lepšík

(Czech) Anděl smrti

Simona Peková

(Czech) Revoluce

Marie Ludvíková

(Czech) Debuisson

Zbyšek Humpolec

(Czech) Galloudec

Jiří Svoboda

(Czech) Sasportas

(Czech) Lukáš Štěpánek

(Czech) První láska 1

(Czech) Agáta Kryštůfková

(Czech) První láska 2

Táňa Malíková

(Czech) Fucking nigger

Jiří Miroslav Valůšek

(Czech) Námořník/Otrokář

Miroslav Kumhala

(Czech) Demonstrantka

Kateřina Kumhalová

Zavřít
7 monday 19.00

Uncle Vanya (Czech) hrajeme ve Fabrice Svitavy

Zájezd (Czech) 150 min.

Anton Pavlovich Chekhov author

Ivan Buraj directed by

(Czech) „Teď je čas konečně tomu všemu porozumět. Čas být konečně spolu!!!“

Alain Badiou říká, že v našem světě zbyla už jenom těla a jazyky, ztratili jsme ale pravdy.
Naše společnost se komplikuje, drolí se na fragmenty. A čím je komplikovanější, tím víc potřebuje specialisty, kteří nerozumí společnosti jako celku, ale jen své specializaci. Kromě specializace máme ještě informace - miliony informací!!! SCHÁZÍ nám ale smysl. SCHÁZÍ nám víra v to, co děláme a proč jsme spolu. Společnost a Já se v krajině pozdního individualismu odcizuje.
V domě na ruském venkově se SCHÁZÍ společnost. Profesor Serebrjakov dovršil svoji práci. Odchází na důchod. Vlastní totiž dům. Vrací se z města zpět na venkov.  Celý život se zabýval uměním. Realismem. A Váňa pracoval celý život pro Serebrjakova. Obětoval se!
Teď je čas konečně tomu všemu porozumět. Čas být konečně spolu!!!
Všichni by dům chtěli chápat jako domov, jenomže všichni trpí a každý zoufale hledá ve světě těl a jazyků SVOJI pravdu a i ta ztrácí na věrohodnosti. Jakákoliv jistota se roztéká. Všechno obaluje cynismus - jazyk ztracených.
Je možné ještě rozumět svému životu? Má smysl se ještě pro někoho obětovat? Jak žít se svými pravdami spolu s ostatními? Jak žít dál a dál a dál? Jak žít na konci smyslu kultury?

share

Author Anton Pavlovich Chekhov Translated by Leoš Suchařípa Directed by Ivan Buraj Dramaturgy Dagmar Radová Dramaturgical cooperation Matěj Nytra j. h. Stage set Jana Boháčková / Lenka Jabůrková

(Czech) Hrají

Ivan Vojnickij

Jan Lepšík

Vojnická

Simona Peková

Serebrjakov

Cyril Drozda

Jelena

(Czech) Lucie Andělová

Soňa

Táňa Malíková

Astrov

(Czech) Robert Mikluš j.h.

Marina

Marie Ludvíková

Tělegin

Miroslav Kumhala

Zavřít
8 tuesday 19.30

(Czech) K antropocénu

Studio (Czech) 60 min. (Czech) 150/100 Kč

(Czech) Vojtěch Bárta a Matěj Nytra author

(Czech) Vojtěch Bárta directed by

(Czech) „Vzniká nová hornina ‒ plastiglomerát!“

(Czech) Planeta se dnes ‒ v interpretaci vědců i aktivistů ‒ nachází ve své poslední etapě, věku antropocénu. Co říct v roce 2050? „Řekni: uhlí!“ Fagocén, polemocén, kapitalocén ‒ žraní, kybernetika a smrt (smyslu). Rewind the time! Zůstává legrace. Futuro-show. Exhibice. A --- mezitím tají. „This was the world!“ Bude navždy?

Studiová autorská „demence“ o krizi ekologie a umění.

Efekty v představení: stroboskop, mlhostroj a kouření

share

(Czech) Premiéra
2. března 2018

Autor
Vojtěch Bárta a Matěj Nytra

Režie
Vojtěch Bárta

Dramaturgie
Matěj Nytra

Výprava
Matěj Sýkora

Sound-design
Ladislav Mirvald

Video
Martin Bitala

Spolupráce
Pavel Richtr

Asistentka
Barbora Petrová

Hrají

Jan Lepšík

Jiří Svoboda

Cyril Drozda

(Czech) Houf lidí

Zavřít
9 wednesday 19.30

(Czech) Macocha

(Czech) 100 min. 320/220 Kč

(Czech) Petra Hůlová a Kamila Polívková author

(Czech) Kamila Polívková directed by

(Czech) „Škoda jen, že je vždy nutné začít od sebe.“

(Czech) Jsem spisovatelka. Byla jsem spisovatelka. Byla jsem manželka, matka, intelektuálka. Byla jsem umělkyně. Chtěla jsem. Nechci. Vidím se a vidím je. Vidím rozostřeně!

Vypravěčka – jako Elfriede Jelinek červené knihovny – stojí v noci na balkóně a shlíží dolů na lidi. Vzpomínky jí unikají a roubují se navzájem. Na dně které lahve se ztratilo dítě, kde vyprchala láska k muži? Jeden Jarda, mlčky stínující v obrazech z minulosti, a před ním pět hereckých hlasů – pět fází života rozpité identity! Revize feministické touhy po nezávislosti, po individuálním právu organizovat si svůj životní monolog, ovšem bez zábran a vědomí následků?

Petra Hůlová, mluvčí současné „kavárenské“ intelektuální literatury, se v posledním vydaném románu sebereflexivně obrací ke své vlastní masce autorky-analytičky. Obrací listy a stránky a panáky přerývané nechronologie svých kariérních zkušeností. Avšak klame tělem. Klame jazykovou houští a bezohlednou upřímností. Pohled do zm(n)ožených perspektiv příběhu přináší rozklad ženy na atomy – sbor kategorizující a bilancující tabu ženského osudu ve vratkém napětí mezi sebedestrukcí a léčivou autoterapií. Jde tu přeci o živý existenciální boj! O pokus smířit se s vlastními „náměsíčnými“ kroky bytem postkapitalistické svobody volby.

Inscenace vznikla v koprodukci se Studiem Hrdinů.

Efekty v představení: suchý led

share

(Czech) Premiéra
6. června 2017

Autor
Petra Hůlová

Úprava
Kamila Polívková

Režie
Kamila Polívková

Dramaturgie
Matěj Nytra

Scéna, live projekce a světla
Antonín Šilar

Kostýmy
Zuzana Formánková

Hudba
Ivan Acher

Asistence
Ladislav Nunvář

Výtvarná asistence
Anna Chrtková

Hrají

(Czech) Lucie Andělová

Marie Ludvíková

Táňa Malíková

Simona Peková

Kamila Valůšková

Zavřít
10 thursday 17.30
(Czech) dřívější začátek

(Czech) ’68

(Czech) 290/190 Kč

(Czech) Matěj Nytra a kolektiv author

(Czech) J. A. Pitínský directed by

(Czech) „Ať žije kontra-kultura! Teď!"

(Czech) Diskuze, choreografie, monology, bomba. Pařížský máj 1968: vznik a odumírání jedné revoluční buňky. Mládí (v kostýmech) jako nástroj vzpomínky. Nakolik dokáže být generační kolektiv jednotný? Protest jako móda jednoho jara? Politika, image, smrt. Střih!

Druhá část večera začíná: „staří“ herci HaDivadla vzpomínají. Je to autentické? Pravda nebo jen citace z filmu? Souboj o „mou řeč, můj pohled“, besídka individualit a (sur)reálných reminiscencí na revoluční utopie (68/89!). Nejsou však vzpomínky pouze předplacenou frází? Je minulost jen atrakcí, pauzou mezi přítomností a budoucností, která už nebude? Mladá a stará generace: dvě síly, dvě části. Zkušenost a střet východisek. Kdo zvítězí? „Všechnu moc imaginaci!“

Text využívá citace z filmových scénářů Jeana-Luca Godarda a Françoise Truffauta.

share

(Czech) Premiéra
1. května 2018

Autor
Matěj Nytra a kolektiv

Režie
J. A. Pitínský

Dramaturgie
Matěj Nytra

Scéna
Milan Nytra

Kostýmy
Hynek Petrželka a Anna Chrtková

Asistenti
Miroslav Lukačovič a Karolína Ondrová

Hrají

Jiří Svoboda

Zbyšek Humpolec

(Czech) Mark Kristián Hochman j. h.

Táňa Malíková

(Czech) Magdalena Straková j. h.

Marie Ludvíková

Miloslav Maršálek

Simona Peková

Cyril Drozda

Kamila Valůšková

Jan Lepšík

Zavřít
11 friday 17.30
(Czech) dřívější začátek

Madame Bovary

160 min. 290/190 Kč

Gustav Flaubert / Ivan Buraj author

Ivan Buraj directed by

“I have my project. The project of myself. I am looking for myself.”

Since 2010 for the first time in the history of mankind more people live in towns than in villages, babe! Live your dream! Emma lives in a village. Charles Bovary, a young doctor is watching her. Emma became Madame Bovary. Does she belong to him? Does she belong to the village? Monogamy? I can´t stand watching it! Start singing at least! Emma needs the world, not manure. She must escape, she must keep escaping all the time. She needs a town! Art! Cafés! DJ´s! Partieees! Paris! Paradise, babe! More reality, more life! First Rodolphe appears. (Is it fate?) Then Leon. (Is it fate?) The Virgin Mary, is it fate? Emma can finally become herself. Real! But reality costs money. And money belongs to somebody. Who does Emma belong to? Who does her desire belong to? Who does her reality belong to? An authorial scenic experiment about craving for one´s own exceptionality, for the fight with one´s own image and for the relationship between craving and power.

share

Author Gustav Flaubert / Ivan Buraj Directed by Ivan Buraj Dramaturgy Dagmar Radová Stage set Jana Boháčková / Lenka Jabůrková Music Pavel V. Boiko Premiere 7th November 2015

Hrají

Emma Bovary

Táňa Malíková

Charles Bovary

Jiří Miroslav Valůšek

Father

Cyril Drozda

Mother

Marie Ludvíková

Rodolphe

Jan Lepšík

Rodolphe´s wife

Simona Peková

Leon

Jiří Svoboda

employee of a non-bank company

Zbyšek Humpolec

Company´s representative

Miloslav Maršálek

Priest/postman/assistent/homeless/manager

Miroslav Kumhala

Handicapped/DJ

Vojtěch Hříbek j. h.

Beauty girl

Diana Velčická j. h.

Party boy

Martin Hudec

Electric guitar/removal man

David Fadinger

Drums/removal man

Karel Hanák

Acoustic guitar/removal man

Michal Matoušek

Removal man

Tomáš Komínek / Adam Krutiš / Roman Švanda

Village woman

Kateřina Nalezená

Pig breeder/critic´s wife

Kateřina Kumhalová

Zavřít
12 saturday 19.30

(Czech) Síla zvyku

(Czech) 110 min. 290/190 Kč

(Czech) Thomas Bernhard author

(Czech) Jan Horák a Michal Pěchouček directed by

(Czech) „Co říkáte je useknuté všechno je useknuté co říkáte. To svědčí o tom že neovládáte dýchání to je ostuda pro artistu. Poruchy odstranit!“

(Czech) Sebereflexe umělců, sebereflexe umění vést a tísnit, nechat si připravený plán bez kontroly roztéct až do zmatku shonů, umělých masek a krkolomností. Komorní kvintet a finále za hranou. Prásk a salto! Kdo se tu komu směje?

Stárnoucí cirkusový bard Caribaldi v posledním gestu sveřepé touhy nepropadnout dnu. Diriguje z výše a snaží se ze všech sil ze svých úslužných, pokrčených loutek-artistů vydolovat nestoudné výkony. Hrajte! Nástroje přeci máte, dovedete s nimi i žonglovat! Génius obklopený břídily anebo psychopatické monstrum? Bác a vesmír! A čapka neustále padá z hlavy... S tváří zkřivenou nelze hrát Schuberta.

Umělec má dělat všechno proto, aby odešel ze scény při síle. Zvyk je cirkusácká košile. Výzva pro opovážlivce tvůrčího hledání, k znovunalezení energie a radosti z hereckého sebeobviňování. Je teď ten správný čas na pohled do zrcadla vlastní autoritativní umělecké dráhy? Co v něm lze uvidět? Slova a obraty a přemety vzad rýsují v „tragikomedii“ rakouského skandalisty Thomase Bernharda nekompromisní obraz umělecké krutosti.

Nad inscenací převzal záštitu Dr. Alexander Grubmayr, LL.M. – velvyslanec Rakouského velvyslanectví v Praze.

Efekty v představení: mlhostroj

share

(Czech) Premiéra
28. dubna 2017

Autor
Thomas Bernhard

Překlad
Josef Balvín

Režie
Jan Horák a Michal Pěchouček

Dramaturgie
Matěj Nytra

Scéna
Michal Pěchouček

Kostýmy
Beáta Spáčilová

Hudba
Natálie Pleváková

Videoprojekce
Matěj Sláma

Výtvarná asistence
Jan Matýsek

Inspice
Miroslav Ukul Kumhala

Hrají

(Czech) Caribaldi

Cyril Drozda

(Czech) Žonglér

Jiří Svoboda

(Czech) Krotitel

Zbyšek Humpolec

(Czech) Šprýmař

(Czech) Mark Kristián Hochman j.h.

(Czech) Vnučka

(Czech) Agáta Kryštůfková

Zavřít
14 monday 19.30

(Czech) Eyolf

(Czech) 130 min. (Czech) 290/190 Kč

(Czech) Henrik Ibsen author

(Czech) Ivan Buraj directed by

(Czech) „Pod námi žijí chudí lidé!“

(Czech)

Norské pobřeží. Vzdálený dům nad fjordem. Manželství Rity a Alfréda. Střední třída s majetkem a dítětem. Jak být dnes spolu šťastní? Není to klišé?

Alfréd se vrátil k manželce po dlouhém výletu v horách. Chtěl si promyslet svůj život a taky napsat knihu o odpovědnosti. Intelektuál. Peněz má díky své ženě dost. Ale odteď už nebude nikdy psát. Konec tvorby. Jenom rodina! Jenom Eyolf! Nic z venku!

Eyolf si jde hrát ven. Náhlá tragédie. Eyolf umírá. Co říct? Hledání realismu. Emoce jako drogy. Vztahy jako projekční plátna sebe sama. Vůči komu mluvit, když se moje touha mění v izolaci? Jak uvidět druhého? Může být deprese aktivizující?

Jedno z posledních dramat norského dramatika Henrika Ibsena jako zkoumání cesty ven ze vzájemného konzumování se. Mezilidská ekologie. Utopický realismus.

Efekty v představení: stroboskop

share

(Czech) Premiéra
16. listopadu 2017

Autor
Henrik Ibsen

Překlad
František Fröhlich

Režie
Ivan Buraj

Dramaturgie
Matěj Nytra

Výprava
Antonín Šilar a Ivan Buraj

Asistentka výpravy
Karolína Srpková

Kameramani
Matěj Nytra a David Matuška

Úprava hudby
Pavel V. Boika

Hrají

(Czech) Alfréd Allmers

(Czech) Matěj Nechvátal

(Czech) Rita Allmersová

(Czech) Lucie Andělová

(Czech) Asta

(Czech) Agáta Kryštůfková

(Czech) Borgheim

Jiří Miroslav Valůšek

(Czech) Krysařka

Marie Ludvíková

(Czech) Eyolfek

(Czech) Antonín Šitavanc j. h.

Zavřít
15 tuesday 19.30

(Czech) Diskuze A2: Světová revoluce ’68

(Czech) brzy více

share
Zavřít
16 wednesday 10.00
(Czech) dopolední představení

(Czech) Vernisáž

(Czech) 50 min. 190/100 Kč

(Czech) Václav Havel author

(Czech) Ivan Buraj directed by

(Czech) „Pro koho myslíš, že to všechno děláme?“

(Czech) 70. léta. Normalizační ticho. Vítej na „vernisáži“ našeho dokonalého husákovského bytu – není tu k nalezení ani jeden kiks, Bedřichu! Václav Havel a jeho disidentské alter ego Bedřich Vaněk v absurdní grotesce-satiře z přelomového roku 1975.

„Nemáme zatopit v krbu?“ Čas protéká a éra skloněných hlav se zdá být nekonečná... Co dělat dál? Jak žít (s) pravdou? Aktivizuj se! Střet ideálního (neporaženého?) snaživého páru a zachmuřeného ego-intelektuála na rozcestí. Od sebereflexe k depresi, od deprese k akci. Havel napíše Husákovi!

Inscenace vznikla u příležitosti nedožitých osmdesátin Václava Havla. Premiéra se uskutečnila v rámci festivalu Centra experimentálního divadla Málo bylo Havla!

share

(Czech) Premiéra
5. října 2016

Autor
Václav Havel

Režie
Ivan Buraj

Scénografie
Juliána Kvíčalová

Hrají

Věra

(Czech) Lucie Andělová

Michal

Jiří Miroslav Valůšek

Bedřich

Matěj Nytra

Zavřít
17 thursday 17.30

(Czech) Eyolf (Czech) hrajeme na festivalu Divadelní Flora Olomouc

Zájezd (Czech) 130 min.

(Czech) Henrik Ibsen author

(Czech) Ivan Buraj directed by

(Czech) „Pod námi žijí chudí lidé!“

(Czech)

Norské pobřeží. Vzdálený dům nad fjordem. Manželství Rity a Alfréda. Střední třída s majetkem a dítětem. Jak být dnes spolu šťastní? Není to klišé?

Alfréd se vrátil k manželce po dlouhém výletu v horách. Chtěl si promyslet svůj život a taky napsat knihu o odpovědnosti. Intelektuál. Peněz má díky své ženě dost. Ale odteď už nebude nikdy psát. Konec tvorby. Jenom rodina! Jenom Eyolf! Nic z venku!

Eyolf si jde hrát ven. Náhlá tragédie. Eyolf umírá. Co říct? Hledání realismu. Emoce jako drogy. Vztahy jako projekční plátna sebe sama. Vůči komu mluvit, když se moje touha mění v izolaci? Jak uvidět druhého? Může být deprese aktivizující?

Jedno z posledních dramat norského dramatika Henrika Ibsena jako zkoumání cesty ven ze vzájemného konzumování se. Mezilidská ekologie. Utopický realismus.

Efekty v představení: stroboskop

share

(Czech) Premiéra
16. listopadu 2017

Autor
Henrik Ibsen

Překlad
František Fröhlich

Režie
Ivan Buraj

Dramaturgie
Matěj Nytra

Výprava
Antonín Šilar a Ivan Buraj

Asistentka výpravy
Karolína Srpková

Kameramani
Matěj Nytra a David Matuška

Úprava hudby
Pavel V. Boika

Hrají

(Czech) Alfréd Allmers

(Czech) Matěj Nechvátal

(Czech) Rita Allmersová

(Czech) Lucie Andělová

(Czech) Asta

(Czech) Agáta Kryštůfková

(Czech) Borgheim

Jiří Miroslav Valůšek

(Czech) Krysařka

Marie Ludvíková

(Czech) Eyolfek

(Czech) Antonín Šitavanc j. h.

Zavřít
18 friday 19.30
(Czech) derniéra

(Czech) Premiérareprízareprízaderniérapremiéra

Studio (Czech) 60 min. 150/100 Kč

(Czech) Roman Štětina author

(Czech) „Kde je inscenace, když se nehraje?“

(Czech) Herec jako paměťové médium svého repertoáru rolí. Herec se svým zásobníkem textů, akcí, výrazů. Z čeho herec a režisér komponují zamýšlený účinek na diváka? Jak funguje individuální paměť herce vytržená z celkového kontextu inscenace? S každou reprízou stojí herci před možností znovu se přiblížit „dokonalému tvaru“, ale kontext se neustále hýbe. Mění se podmínky! Mění se divák! Mění se herci samotní. A tak pořád dokola. Od premiéry až k derniéře... Ale kolikrát to bylo ono? A bylo to vůbec někdy ono? Jak k tomu došlo? Jak to zopakovat? A co si z onoho tolikrát opakovaného nakonec pamatujeme?

Roman Štětina ohledává médium divadla. Pracuje s živou pamětí herců, ze které vyvolává fragmenty jejich aktuálního repertoáru. Prostor mezi postavou a osobností herce se rozšiřuje a otevírá se krajina osobnostního přístupu, osvojených technik, fragmentů textů a emocí, až k představě ideálního diváka, který musí být vždy ‒ tady a teď.

share

(Czech) Premiéra
28. února 2017

Koncept
Roman Štětina

Výtvarná spolupráce
Tereza Štětinová

Dramaturgie
Dagmar Radová

Hrají

(Czech) Agáta Kryštůfková

Marie Ludvíková

Jiří Svoboda

(Czech) Roman Štětina

Zavřít
19 saturday 16.00

(Czech) Macocha (Czech) hrajeme na festivalu Divadelní Flora Olomouc

Zájezd (Czech) 100 min.

(Czech) Petra Hůlová a Kamila Polívková author

(Czech) Kamila Polívková directed by

(Czech) „Škoda jen, že je vždy nutné začít od sebe.“

(Czech) Jsem spisovatelka. Byla jsem spisovatelka. Byla jsem manželka, matka, intelektuálka. Byla jsem umělkyně. Chtěla jsem. Nechci. Vidím se a vidím je. Vidím rozostřeně!

Vypravěčka – jako Elfriede Jelinek červené knihovny – stojí v noci na balkóně a shlíží dolů na lidi. Vzpomínky jí unikají a roubují se navzájem. Na dně které lahve se ztratilo dítě, kde vyprchala láska k muži? Jeden Jarda, mlčky stínující v obrazech z minulosti, a před ním pět hereckých hlasů – pět fází života rozpité identity! Revize feministické touhy po nezávislosti, po individuálním právu organizovat si svůj životní monolog, ovšem bez zábran a vědomí následků?

Petra Hůlová, mluvčí současné „kavárenské“ intelektuální literatury, se v posledním vydaném románu sebereflexivně obrací ke své vlastní masce autorky-analytičky. Obrací listy a stránky a panáky přerývané nechronologie svých kariérních zkušeností. Avšak klame tělem. Klame jazykovou houští a bezohlednou upřímností. Pohled do zm(n)ožených perspektiv příběhu přináší rozklad ženy na atomy – sbor kategorizující a bilancující tabu ženského osudu ve vratkém napětí mezi sebedestrukcí a léčivou autoterapií. Jde tu přeci o živý existenciální boj! O pokus smířit se s vlastními „náměsíčnými“ kroky bytem postkapitalistické svobody volby.

Inscenace vznikla v koprodukci se Studiem Hrdinů.

Efekty v představení: suchý led

share

(Czech) Premiéra
6. června 2017

Autor
Petra Hůlová

Úprava
Kamila Polívková

Režie
Kamila Polívková

Dramaturgie
Matěj Nytra

Scéna, live projekce a světla
Antonín Šilar

Kostýmy
Zuzana Formánková

Hudba
Ivan Acher

Asistence
Ladislav Nunvář

Výtvarná asistence
Anna Chrtková

Hrají

(Czech) Lucie Andělová

Marie Ludvíková

Táňa Malíková

Simona Peková

Kamila Valůšková

Zavřít
19 saturday 19.30

(Czech) K antropocénu

Studio (Czech) 60 min. (Czech) 150/100 Kč

(Czech) Vojtěch Bárta a Matěj Nytra author

(Czech) Vojtěch Bárta directed by

(Czech) „Vzniká nová hornina ‒ plastiglomerát!“

(Czech) Planeta se dnes ‒ v interpretaci vědců i aktivistů ‒ nachází ve své poslední etapě, věku antropocénu. Co říct v roce 2050? „Řekni: uhlí!“ Fagocén, polemocén, kapitalocén ‒ žraní, kybernetika a smrt (smyslu). Rewind the time! Zůstává legrace. Futuro-show. Exhibice. A --- mezitím tají. „This was the world!“ Bude navždy?

Studiová autorská „demence“ o krizi ekologie a umění.

Efekty v představení: stroboskop, mlhostroj a kouření

share

(Czech) Premiéra
2. března 2018

Autor
Vojtěch Bárta a Matěj Nytra

Režie
Vojtěch Bárta

Dramaturgie
Matěj Nytra

Výprava
Matěj Sýkora

Sound-design
Ladislav Mirvald

Video
Martin Bitala

Spolupráce
Pavel Richtr

Asistentka
Barbora Petrová

Hrají

Jan Lepšík

Jiří Svoboda

Cyril Drozda

(Czech) Houf lidí

Zavřít
20 sunday 19.30

At the Hitlers’ or the Stories from the Hitlers’ Kitchen

80 min. 320/220 Kč

Arnošt Goldflam author

Kolektiv HaDivadla directed by

“The great history may have started at the railway station in Brünn..."

Arnošt Goldflam, režisér, dramatik a dlouholetý člen HaDivadla, opět mezi svými! Goldflamova sarkastická komedie zobrazuje největšího zločince planety - od jeho vzestupu, který začal propadem u zkoušek na vídeňskou výtvarnou akademii až po jeho - ne pád, ale fantazijně ironický únik do Jižní Ameriky. Jednotlivé výjevy z „Führerova“ života se proti očekávání neodehrávají v jednacích sálech nebo na přeplněných tribunách, ale v jeho soukromí. Scény z „Hitlerovic kuchyně“ jsou plné groteskního a osvobozujícího humoru, nadsázky a nápaditých situací, které hravě spojují střípky reálií spolu s autorovou ironickou imaginací. Dnes již legendární inscenace HaDivadla, ve které v hlavní roli exceluje nezaměnitelný Petr Jeništa.

share

Autor Arnošt Goldflam Režie HaDivadlo Dramaturgie Luboš Balák Scéna Marián Amsler, Luboš Balák Kostýmy Kateřina Kumhalová Výběr hudby Karel Hanák Umělecká spolupráce Miroslav Kumhala Premiéra 10. listopadu 2007

Cast

Adolf Hitler

(Czech) Petr Jeništa Petr Jeništa as guest

Eva Braunová

Táňa Malíková

Magda Goebbelsová

Simona Peková

Joseph Goebbels

Jan Lepšík

J. V. Stalin / Hermann Göring

Zbyšek Humpolec

Heinrich Himmler, SS service

Jiří Svoboda

Johanka, secretary

Kamila Valůšková

Georg Tabori / Helmut Goebbels

Šimon Klacl as guest

Zavřít
21 monday 19.30

The Expulsion of Gerta Schnirch

170 min. 320/220 Kč

Kateřina Tučková / Marián Amsler author

Marián Amsler directed by

“It has been closed, history has processed it, so why return to it again?“

The production received The Prize of the Theatre Journal in 2015 in the category Drama Theatre. The life story is broken by historical events, about the blame between Czechs and Germans, about whether it is possible to forgive and to understand, is the dramatization of a successful novel by the contemporary Czech novelist Kateřina Tučková. It is based on historical events interconnected with the history of Brno. It depicts the so-called “Brno death march” and the fate of one of the participants, Gerta Schnirch, who came from German-Czech family. The production is a contribution to public discussion about the expulsion of Czech Germans since this topic has not been sufficiently covered so far. Gerta Schnirch´s fate presents events of the second half of the 20th century from the point of view of a man who lost his civic status in the country where he was born because of the historical events and political decisions. He had to stay and died without being able to forgive. Warning: actors smoke during the performance

share

Authors
Kateřina Tučková / Marián Amsler

Directed by
Marián Amsler

Dramaturgy
Marie Špalová

Music
Ivan Acher

Premiere 28th October 2014

Cast

Gerta Schnirch

(Czech) Lucie Andělová / (Czech) Sara Venclovská (Czech) j.h.

Barbora Schnirchová, mother / Theresa Bauer, friend

Gabriela Štefanová as guest

Friedrich Schnirch, father / Mr. Novák, spy

Jan Lepšík

Fridríšek, brother / Schmidt, commissioner

Zbyšek Humpolec

Barbora, daughter

Marie Ludvíková

Karel Němec

Jiří Svoboda / (Czech) Jan Grundman (Czech) j.h.

Caretaker / Pešek, comrade

Cyril Drozda

Anna Marie Judexová / Ida Zipfelová

Táňa Malíková

Hermína Herzigová / Janinka Hornová

Kamila Valůšková / Kateřina Jebavá as guest

Hubert Šenk / Oscar Judex / Rudolf Spacier / Eduard Beneš / Jára

Jiří Miroslav Valůšek

Zipfelová, widow

Simona Peková

Neighbour, Greek

Miroslav Kumhala

Neighbour, Greek

Kateřina Kumhalová

Zavřít
22 tuesday 19.30

The Expulsion of Gerta Schnirch

170 min. 320/220 Kč

Kateřina Tučková / Marián Amsler author

Marián Amsler directed by

“It has been closed, history has processed it, so why return to it again?“

The production received The Prize of the Theatre Journal in 2015 in the category Drama Theatre. The life story is broken by historical events, about the blame between Czechs and Germans, about whether it is possible to forgive and to understand, is the dramatization of a successful novel by the contemporary Czech novelist Kateřina Tučková. It is based on historical events interconnected with the history of Brno. It depicts the so-called “Brno death march” and the fate of one of the participants, Gerta Schnirch, who came from German-Czech family. The production is a contribution to public discussion about the expulsion of Czech Germans since this topic has not been sufficiently covered so far. Gerta Schnirch´s fate presents events of the second half of the 20th century from the point of view of a man who lost his civic status in the country where he was born because of the historical events and political decisions. He had to stay and died without being able to forgive. Warning: actors smoke during the performance

share

Authors
Kateřina Tučková / Marián Amsler

Directed by
Marián Amsler

Dramaturgy
Marie Špalová

Music
Ivan Acher

Premiere 28th October 2014

Cast

Gerta Schnirch

(Czech) Lucie Andělová / (Czech) Sara Venclovská (Czech) j.h.

Barbora Schnirchová, mother / Theresa Bauer, friend

Gabriela Štefanová as guest

Friedrich Schnirch, father / Mr. Novák, spy

Jan Lepšík

Fridríšek, brother / Schmidt, commissioner

Zbyšek Humpolec

Barbora, daughter

Marie Ludvíková

Karel Němec

Jiří Svoboda / (Czech) Jan Grundman (Czech) j.h.

Caretaker / Pešek, comrade

Cyril Drozda

Anna Marie Judexová / Ida Zipfelová

Táňa Malíková

Hermína Herzigová / Janinka Hornová

Kamila Valůšková / Kateřina Jebavá as guest

Hubert Šenk / Oscar Judex / Rudolf Spacier / Eduard Beneš / Jára

Jiří Miroslav Valůšek

Zipfelová, widow

Simona Peková

Neighbour, Greek

Miroslav Kumhala

Neighbour, Greek

Kateřina Kumhalová

Zavřít
23 wednesday 19.30

(Czech) Vernisáž

(Czech) 50 min. 190/100 Kč

(Czech) Václav Havel author

(Czech) Ivan Buraj directed by

(Czech) „Pro koho myslíš, že to všechno děláme?“

(Czech) 70. léta. Normalizační ticho. Vítej na „vernisáži“ našeho dokonalého husákovského bytu – není tu k nalezení ani jeden kiks, Bedřichu! Václav Havel a jeho disidentské alter ego Bedřich Vaněk v absurdní grotesce-satiře z přelomového roku 1975.

„Nemáme zatopit v krbu?“ Čas protéká a éra skloněných hlav se zdá být nekonečná... Co dělat dál? Jak žít (s) pravdou? Aktivizuj se! Střet ideálního (neporaženého?) snaživého páru a zachmuřeného ego-intelektuála na rozcestí. Od sebereflexe k depresi, od deprese k akci. Havel napíše Husákovi!

Inscenace vznikla u příležitosti nedožitých osmdesátin Václava Havla. Premiéra se uskutečnila v rámci festivalu Centra experimentálního divadla Málo bylo Havla!

share

(Czech) Premiéra
5. října 2016

Autor
Václav Havel

Režie
Ivan Buraj

Scénografie
Juliána Kvíčalová

Hrají

Věra

(Czech) Lucie Andělová

Michal

Jiří Miroslav Valůšek

Bedřich

Matěj Nytra

Zavřít
24 thursday 19.30

(Czech) Studio Hrdinů: Pár vzkazů veškerenstvu (Czech) Divadelní svět Brno

Host (Czech) 90 min.

(Czech) Wolfram Lotz author

(Czech) Jan Horák, Michal Pěchouček directed by

(Czech) Je možné nadobro prchnout z archetypálního setkání dobra a zla? Nebo s neosobním klidem odmítat definitivní mínění o lidském zoufalství, jež je v této inscenaci ústředním a několikrát variovaným motivem? Lidský život se tu definuje jako tragikomicky nesmělý pokus bez záruky a dimenze přesahující člověka tu přebírá podobu mytického leč vulgárního vysílače v televizním pořadu.

(Czech) VSTUPENKY

Hra Wolframa Lotze variuje základní otázky po smyslu života a touze nezmizet ze světa beze stopy. V beckettovsky vykloubeném časoprostoru se potkává nesourodá skupina hrdinů, která vysílá své vzkazy „veškerenstvu“ do hlubokého vesmíru.

V pojetí režisérů Jana Horáka a Michala Pěchoučka se Lotzův text po výraznější dramaturgické úpravě posouvá směrem k vnitřnímu konfliktu jediné postavy, jejíž přítomnost na scéně je záměrně pouze tušená. Autoři obracejí divákovu pozornost především k iluzivní podstatě jejího světa, a především k samotnému divadlu – v sázce je jeho hluboce dramatická povaha, protože příběh plyne a postavy se zjevují a mizí skákavě snovou logikou. Je možné nadobro prchnout z archetypálního setkání dobra a zla? Nebo s neosobním klidem odmítat definitivní mínění o lidském zoufalství, jež je v této inscenaci ústředním a naněkolikrát variovaným motivem? Bolest a touha se v této hře nahlíží feminní a tím poněkud vyostřenou polarizovanější perspektivou. Lidský nebo spíše „její“ život se tu definuje jako tragikomicky nesmělý pokus bez záruky a dimenze přesahující člověka tu přebírá podobu mýtického leč vulgárního vysílače v televizním pořadu. Bagatelizuje se tu vše včetně zrození a smrti, začátku i konce hry. Vše je vzpomínkou, a navíc od začátku zašmodrchanou – vzpomínkou na možnou kvalitu lidské existence, na začátek i konec jednoho příběhu.

V roce 2011 v anketě renomovaného časopisu Theater heute označili divadelní kritici Lotze právě na základě této hry za největší talent mladé generace autorů. Inscenace této až nehratelné Lotzovy hry v podání Schauspiel Dortmund získala na NRW-Theatertreffen 2013 hlavní cenu festivalu pro nejlepší inscenaci. Mimo německou jazykovou oblast byla hra inscenována ve Slovinsku a v Norsku. Poslední inscenace této hry vznikla v dubnu 2017 v St. Gallen ve Švýcarsku.

share

(Czech) Autor
Wolfram Lotz

Překlad
Michal Kotrouš

Režie
Jan Horák, Michal Pěchouček

Dramaturgie
Jan Horák

Výprava
Michal Pěchouček

Kostýmy
Ondřej Kinský

Hudba
Dominik Gajarský

Výtvarná spolupráce
Jáchym Bouzek, Jakub Rajnoch, Michal Šindelář

Asistent režie
Anna Mášová

Hrají

(Czech) Sára Arnsteinová

(Czech) Natália Drabiščáková

(Czech) Eva Hacurová

(Czech) Jiří Kniha

(Czech) Ivan Lupták

(Czech) Dana Poláková

(Czech) Marta Vítů

Zavřít
25 friday 19.30

(Czech) Slovácké divadlo: Přes ploty (Czech) Divadelní svět Brno

Host (Czech) 110 min.

(Czech) Michal Skočovský directed by

(Czech) Divadelní adaptace e-mailové korespondence slovenského sociologa a někdejšího disidenta Fedora Gála a Matěje v režii Michala Skočovského je unikátním dokumentem možností a mezí toho, jak jsou si dva zcela odlišní lidé schopni porozumět. Matěj je chytrý, zvědavý, sečtělý, provokující, klade Fedoru Gálovi bystré otázky – a tu a tam zpochybňuje počet Židů zavražděných během holokaustu. Je to důvod, abychom s ním přestali mluvit?

(Czech) VSTUPENKY

„Plot, kam se jen podíváš,“ zní povzdech slovenského sociologa, dokumentaristy, někdejšího disidenta a jednoho z autorů předlohy Fedora Gála. Gál tím míní „ploty“ mezi jednotlivci i mezi celými společenskými skupinami. Má s nimi velmi cenné zkušenosti: překonávání takových – především názorových – plotů prostřednictvím dialogu je totiž jeho životním tématem. A tak když Gálovi jednoho dne přijde e-mail od anonymního národního socialisty Matěje plný nejrůznějších výpadů proti jeho židovskému původu, nesmaže jej, ale se vší vážností na něj odpoví. Tím začne už bezmála deset let trvající dialog, v němž se jeho protagonisté urputně a s velkým zaujetím přou o odpovědi na otázky, jež považují za klíčové pro naše společenství. Je evropská civilizace stále nositelkou specifických hodnot? Sdílíme coby společnost nějakou vizi?

share

(Czech) Režie
Michal Skočovský

Překlad
Miroslav Zelinský

Adaptace
Martin Kubran, Michal Skočovský

Dramaturgie
Markéta Špetíková

Scéna
Michal Skočovský

Kostýmy
Kateřina Doleželová

Hudba
Ondřej Švandrlík

Hrají

(Czech) Petr Čagánek

(Czech) Monika Horká

(Czech) Pavel Hromádka

(Czech) Martin Hudec

(Czech) David Macháček

(Czech) Pavel Majkus

(Czech) Barbora Nesvadbová

(Czech) Petra Staňková

(Czech) Jaroslava Tihelková

Zavřít
26 saturday 18.00

(Czech) Maladype Theatre: Richard III. (Czech) Divadelní svět Brno

Host (Czech) 120 min.

(Czech) William Shakespeare author

(Czech) Sándor Zsótér directed by

(Czech) Nezáleží na tom, jak moc podobný je osud hrdiny novodobým diktátorům. Je tu totiž jeden velký rozdíl. Hrdina zde záměrně volí to zlé a nepředstírá, že jedná v zájmu dobra. Je si vědom morálky a hodnot.

(Czech) VSTUPENKY

Richard III. – diktátor, pán života a smrti a největší tyran. Ale jak může být takový tyran, pán života a smrti a největší diktátor? Něco ho žene stále dopředu, až na vrchol, ale nikdy nebude mít dost. Potřebuje pomoc druhých. Pracují pro něj tvrdě, ale nikdy nebudou jako Richard III., nejsou tak ambiciózní, ale dělají to nejlepší, co umí. Doufají, že dostanou něco na oplátku, ať už finanční odměnu, či lepší postavení ve společnosti. Procitnou až tehdy, když ztratí vše, i svůj život. Ti, kteří se odvážili vystoupit proti Richardovi, věří, že se nachází v privilegovaném postavení a mají právo se chovat stejně. Věří, že jediným způsobem jak ochránit své zájmy, je zabít druhého, protože ten měl přece zájem zavraždit je. Můžeme vidět, jak se odpovědnost stává něčím víc, než jenom součástí něčeho, co je dáno zemí, ve které žijeme.

Příběh Richarda III. je zasazen do poslední etapy války růží. Vítězství Yorků slibuje období míru. Mladší bratr krále Edwarda IV. Richard je znuděný. V čase války vyniká svojí odvahou a ctí, ale v čase míru nemůže najít pro svoje nadání uplatnění, navíc od narození trpí pokřiveným vzhledem. Když nemá válku mezi rody, rozhodne se ji vyvolat ve své vlastní rodině a začne si dělat nároky na trůn. Na cestě za svým cílem hodlá odstranit každého, kdo se mu postaví do cesty. Využívá své schopnosti vyznat se v lidech a začíná si s nimi hrát. Když se však dostane k moci, jeho hravost z něj vyprchá a z jeho moci začne jít strach. Nikdo už nemůže suše přejít vraždy, které napáchal. Nedokáže to ani on sám. Jeho úhlavním nepřítelem se stane jeho vlastní svědomí. Oslabuje ho a stane se mu to osudným v boji o trůn s následníkem.

V maďarském znění s českými titulky.

share

(Czech) Překlad
Szigligeti Ede

Režie
Sándor Zsótér

Dramaturgie
Júlia Ungár

Scéna
Mária Ambrus

Kostýmy
Mária Benedek

Hudba
Pál Péter Szűcs

Produkce
Katalin Balázs

Hrají

(Czech) Král Edward IV

(Czech) Zoltán Friedenthal

(Czech) Edward, princ waleský, králův nejstarší syn

(Czech) Márton Pallag

(Czech) Richard, vévoda z Yorku, králův mladší syn

(Czech) Zsigmond Bödők

(Czech) George, vévoda z Clarence, králův bratr

(Czech) Márton Pallag

(Czech) Richard, vévoda z Gloucester, králův druhý bratr; později král Richard III.

(Czech) Zoltán Balázs

(Czech) Vévoda z Buckinghamu

(Czech) József Kádas

(Czech) Earl Rivers, bratr Elizabeth

(Czech) Zsigmond Bödők

(Czech) Marquis z Dorset, syn Elizabeth, Lord Stanley

(Czech) Márton Pallag

(Czech) Lord Hastings

(Czech) Balázs Fila

(Czech) Lord Stanley, Earl z Derby, nevlastní otec Richmonda

(Czech) Márton Pallag

(Czech) Sir Richard Ratcliffe

(Czech) Balázs Fila

(Czech) Sir William Catesby

(Czech) Sándor Márkus

(Czech) Sir Robert Brackenbury, Kapitán z Věže: Balázs FilaSir Robert Brackenbury, Kapitán z Věže

(Czech) Balázs Fila

(Czech) Šerif Wiltshire

(Czech) Zoltán Friedenthal

(Czech) Královna Elizabeth, žena krále Edwarda IV.

(Czech) Kata Huszárik

(Czech) Královna Margaret, vdova po králi Henry VI.

(Czech) Sándor Márkus

(Czech) Vévodkyně z Yorku, matka Edwarda, Richarda a Georga

(Czech) Erika Tankó

(Czech) Lady Anne, vdova po Edwardovi z Westminsteru; pozdější královna Richarda III.

(Czech) Ágota Szilágyi

(Czech) Richardovo páže

(Czech) Pál Péter Szűcs

(Czech) Vrah 1

(Czech) Sándor Márkus

(Czech) Vrah 2

(Czech) Zoltán Friedenthal

Zavřít
27 sunday 19.00

(Czech) Činoherní studio Ústí n. L.: Homo Faber (Czech) Divadelní svět Brno

Host (Czech) 100 min.

(Czech) David Šiktanc directed by

(Czech) VSTUPENKY

Divadelní adaptace jednoho z nejvýznamnějších románů 20.století. Život Waltera Fabera, inženýra, který se vždy a za každých okolností řídí „zdravým rozumem“, navždy změní náhodné setkání s mladou ženou. V titulní roli se představí Martin Finger.

share

(Czech) Režie
David Šiktanc

Dramatizace a dramaturgie
Karel František Tománek

Překlad
Helena Nebelová

Scéna
Jan Štěpánek

Hudba
Ondřej Švandrlík

Kostýmy
Juliána Kvíčalová

Fotografie
Petr Kulhánek

Hrají

(Czech) Walter

(Czech) Martin Finger j.h.

(Czech) Sabeth

(Czech) Marie Štípková j.h.

(Czech) Hana

(Czech) Marta Vítů

(Czech) Herbert

(Czech) Jan Plouhar

(Czech) Baptistický kazatel

(Czech) Matúš Bukovčan

(Czech) Iva

(Czech) Anna Fišerová

(Czech) Mladík

(Czech) Lukáš Černoch

Zavřít
28 monday 21.00

(Czech) Bitef Theatre: Freedom (Czech) Divadelní svět Brno

Host (Czech) 80 min.

(Czech) Maja Pelević, Olga Dimitrijević author

(Czech) Maja Pelević, Olga Dimitrijević directed by

(Czech)

(Czech) Inscenace, která je inspirována výzkumnou cestou obou autorek do nejvíce izolované země světa – do Severní Koreje –, si klade otázku po významu svobody v době stále intenzivnějšího globálního dohledu. Diváci budou mít příležitost vyrazit na jedinečnou cestu do země, která je „západním světem“ chápána jako největší strašák a jejíž existence stále více vzbuzuje otázky o svobodě a nesvobodě v dnešní společnosti. Inscenace přináší i mnoho dalších témat: jak obšírné jsou hranice našeho myšlení, které je tolik ovlivněné neustálou propagandou a kontextem prostředí, z něhož pocházíme? Jak relativní je pojem svoboda a nakolik je předurčený socio-kulturním kontextem? Je viditelný kult osobnosti horší než neviditelný kult peněz? Co nám poslední výspa studené války, Severní Korea, říká o tzv. „západním světě“? Je vlastnictví atomové bomby a celostátní obranná koncepce jedinou cestou, jak se vyhnout imperiální nadvládě? Je socialistická politická struktura vždy totalitární? Představení čelí možnostem a nemožnostem mluvit o zemi, která se vymyká našim kulturním i politickým kódům.

V srbském znění s českými titulky.

share

(Czech) Autorky, účinkují
Maja Pelević, Olga Dimitrijević

Choreografie
Igor Koruga

Hudba
Anja Đorđević

Kostýmy
Ljiljana Dragović

Video
Deana Petrović

Technika
Ljubomir Radivojević

Inspice
Maja Jovanović

Světla
Dragan Đurković, Igor Milenković

Zvuk
Miroljub Vladić, Jugoslav Hadžić

Produkce
Dragana Jovović, Olivera Kecojevic, Jovana Janjić

Zavřít
29 tuesday 19.30

(Czech) Eyolf (Czech) Divadelní svět Brno

(Czech) 130 min. (Czech) 290/190 Kč

(Czech) Henrik Ibsen author

(Czech) Ivan Buraj directed by

(Czech) „Pod námi žijí chudí lidé!“

(Czech)

Norské pobřeží. Vzdálený dům nad fjordem. Manželství Rity a Alfréda. Střední třída s majetkem a dítětem. Jak být dnes spolu šťastní? Není to klišé?

Alfréd se vrátil k manželce po dlouhém výletu v horách. Chtěl si promyslet svůj život a taky napsat knihu o odpovědnosti. Intelektuál. Peněz má díky své ženě dost. Ale odteď už nebude nikdy psát. Konec tvorby. Jenom rodina! Jenom Eyolf! Nic z venku!

Eyolf si jde hrát ven. Náhlá tragédie. Eyolf umírá. Co říct? Hledání realismu. Emoce jako drogy. Vztahy jako projekční plátna sebe sama. Vůči komu mluvit, když se moje touha mění v izolaci? Jak uvidět druhého? Může být deprese aktivizující?

Jedno z posledních dramat norského dramatika Henrika Ibsena jako zkoumání cesty ven ze vzájemného konzumování se. Mezilidská ekologie. Utopický realismus.

Efekty v představení: stroboskop

share

(Czech) Premiéra
16. listopadu 2017

Autor
Henrik Ibsen

Překlad
František Fröhlich

Režie
Ivan Buraj

Dramaturgie
Matěj Nytra

Výprava
Antonín Šilar a Ivan Buraj

Asistentka výpravy
Karolína Srpková

Kameramani
Matěj Nytra a David Matuška

Úprava hudby
Pavel V. Boika

Hrají

(Czech) Alfréd Allmers

(Czech) Matěj Nechvátal

(Czech) Rita Allmersová

(Czech) Lucie Andělová

(Czech) Asta

(Czech) Agáta Kryštůfková

(Czech) Borgheim

Jiří Miroslav Valůšek

(Czech) Krysařka

Marie Ludvíková

(Czech) Eyolfek

(Czech) Antonín Šitavanc j. h.

Zavřít
29 tuesday 20.00

Maryša (Czech) hrajeme na Mezinárodním divadelním festivalu Bez hranic v Českém Těšíně

Zájezd 135 min.

Alois a Vilém Mrštíkovi author

Lukáš Brutovský directed by

“From selfless stubborness to stubborn sacrifice.”

The production of the year 2014 in the opinion poll in Theatre Journal.

This is a classic work of Czech drama literature which needs a new interpretation in every period. It is a national play which has been interpreted many times. But where does the nation end and the play begin?

Maryša is a model of a village woman of the end of the 19th century and at the same time she is a general timeless principle of resistance. Nevertheless she moves the society which she lives in, and which she unwillingly co-creates. She becomes the sacrifice of stubbornness and she stubbornly insists on her sacrifice. She is a heroine against her will and murderess by God´s will. Is it obstinacy which controls Maryša image down the generations or is it the manifestation of a strong personality? And is the murder she will commit this morning a logical outcome of the circumstances or a moral appeal to future generations of specatators and performers? Is it black? Is it white?

share

Author Alois a Vilém Mrštíkovi Directed by Lukáš Brutovský Dramaturgy Miro Dacho Costumes Zuzana Hudáková Premiere 10th Januray 2014, 11th January 2014

Cast

Lízal, farmer

Miloslav Maršálek

Lízalka, his wife

Simona Peková

Maryša, their daughter

(Czech) Sara Venclovská (Czech) j.h.

Rozára, maid

Táňa Malíková

Vávra, miller

Cyril Drozda

Francek, recruit

(Czech) Jan Grundman Jan Grundman j. h.

Horačka, his mother

Věra Zástěrová j. h.

Strouhalka, Maryša´s aunt

Kamila Valůšková / Gabriela Štefanová j. h.

Strouhal, her husband

Jiří Miroslav Valůšek / Miroslav Kumhala

Innkeeper, Francek´s guardian

Jan Lepšík

Recruit

Jiří Miroslav Valůšek / Zbyšek Humpolec

Vávra´s daughter

Denisa Čepická j. h. / Natálie Petlachová j. h. / Rozálie Petlachová j. h.

Vávra´s son

Šimon Klacl j. h. / Tomáš Gut j. h.

Zavřít
30 wednesday 20.00

(Czech) Tereza Hradilková a kol.: Švihla (Czech) Divadelní svět Brno

Host (Czech) 40 min.

(Czech) Tereza Hradilková author

(Czech) „Přeskakuješ sám sebe, překračuješ své hranice, nebo jsi naopak uvězněn v opakujícím se kruhu, ze kterého nelze vystoupit?“

(Czech) VSTUPENKY

Taneční inscenace roku 2017

Nápad na nové taneční sólo Terezy Hradilkové vznikl při práci na tanečním filmu Beating: „Fascinovalo mě, jak boxeři skáčou přes švihadlo. Líbila se mi lehkost, se kterou se pohybovali, rytmus, který střídali, pohyb rukou a nohou, který byl sám o sobě tancem,“ vysvětluje autorka projektu. 



Taneční představení Švihla dokazuje, že skákání přes švihadlo není jen dětská hra; symbolizuje i ambici, touhu po výkonu, snahu o sebezdokonalování. „Přeskakuješ sám sebe, překračuješ své hranice, nebo jsi naopak uvězněn v opakujícím se kruhu, ze kterého nelze vystoupit?“ ptá se performerka, jejíž dílo získalo letos cenu Taneční inscenace roku.

„Tereza Hradilková přinesla nejoriginálnější inscenační koncept, který se objevil v programu. Pro přenesení emocí ženy v běhu jejího života využila oblíbenou a základní dětskou holčičí hru – skákání přes švihadlo, čímž vytvořila tak velikou jevištní metaforu a zároveň podmínky pro svůj pohybový výkon, fyzicky velmi náročný,“ Nina Vangeli.

share

(Czech) Koncept, choreografie, interpretace
Tereza Hradilková

Dramaturgie a režijní spolupráce
Biljana Golubović

Hudba živě
Filip Míšek

Light design
Pavel Kotlík

Zvuk
Michal Sýkora

Kostým
Marjetka Kürner Kalous

Konzultace
Lukáš Jiřička

Produkce
Veronika Hladká

Koprodukce
Tanec Praha / PONEC- divadlo pro tanec, Studio Truhlárna

Zavřít

june

1 friday 19.30

At the Hitlers’ or the Stories from the Hitlers’ Kitchen

80 min. 320/220 Kč

Arnošt Goldflam author

Kolektiv HaDivadla directed by

“The great history may have started at the railway station in Brünn..."

Arnošt Goldflam, režisér, dramatik a dlouholetý člen HaDivadla, opět mezi svými! Goldflamova sarkastická komedie zobrazuje největšího zločince planety - od jeho vzestupu, který začal propadem u zkoušek na vídeňskou výtvarnou akademii až po jeho - ne pád, ale fantazijně ironický únik do Jižní Ameriky. Jednotlivé výjevy z „Führerova“ života se proti očekávání neodehrávají v jednacích sálech nebo na přeplněných tribunách, ale v jeho soukromí. Scény z „Hitlerovic kuchyně“ jsou plné groteskního a osvobozujícího humoru, nadsázky a nápaditých situací, které hravě spojují střípky reálií spolu s autorovou ironickou imaginací. Dnes již legendární inscenace HaDivadla, ve které v hlavní roli exceluje nezaměnitelný Petr Jeništa.

share

Autor Arnošt Goldflam Režie HaDivadlo Dramaturgie Luboš Balák Scéna Marián Amsler, Luboš Balák Kostýmy Kateřina Kumhalová Výběr hudby Karel Hanák Umělecká spolupráce Miroslav Kumhala Premiéra 10. listopadu 2007

Cast

Adolf Hitler

(Czech) Petr Jeništa Petr Jeništa as guest

Eva Braunová

Táňa Malíková

Magda Goebbelsová

Simona Peková

Joseph Goebbels

Jan Lepšík

J. V. Stalin / Hermann Göring

Zbyšek Humpolec

Heinrich Himmler, SS service

Jiří Svoboda

Johanka, secretary

Kamila Valůšková

Georg Tabori / Helmut Goebbels

Šimon Klacl as guest

Zavřít
2 saturday 19.30

Uncle Vanya

(Czech) 150 min. 290/190 Kč

Anton Pavlovich Chekhov author

Ivan Buraj directed by

(Czech) „Teď je čas konečně tomu všemu porozumět. Čas být konečně spolu!!!“

Alain Badiou říká, že v našem světě zbyla už jenom těla a jazyky, ztratili jsme ale pravdy.
Naše společnost se komplikuje, drolí se na fragmenty. A čím je komplikovanější, tím víc potřebuje specialisty, kteří nerozumí společnosti jako celku, ale jen své specializaci. Kromě specializace máme ještě informace - miliony informací!!! SCHÁZÍ nám ale smysl. SCHÁZÍ nám víra v to, co děláme a proč jsme spolu. Společnost a Já se v krajině pozdního individualismu odcizuje.
V domě na ruském venkově se SCHÁZÍ společnost. Profesor Serebrjakov dovršil svoji práci. Odchází na důchod. Vlastní totiž dům. Vrací se z města zpět na venkov.  Celý život se zabýval uměním. Realismem. A Váňa pracoval celý život pro Serebrjakova. Obětoval se!
Teď je čas konečně tomu všemu porozumět. Čas být konečně spolu!!!
Všichni by dům chtěli chápat jako domov, jenomže všichni trpí a každý zoufale hledá ve světě těl a jazyků SVOJI pravdu a i ta ztrácí na věrohodnosti. Jakákoliv jistota se roztéká. Všechno obaluje cynismus - jazyk ztracených.
Je možné ještě rozumět svému životu? Má smysl se ještě pro někoho obětovat? Jak žít se svými pravdami spolu s ostatními? Jak žít dál a dál a dál? Jak žít na konci smyslu kultury?

share

Author Anton Pavlovich Chekhov Translated by Leoš Suchařípa Directed by Ivan Buraj Dramaturgy Dagmar Radová Dramaturgical cooperation Matěj Nytra j. h. Stage set Jana Boháčková / Lenka Jabůrková

(Czech) Hrají

Ivan Vojnickij

Jan Lepšík

Vojnická

Simona Peková

Serebrjakov

Cyril Drozda

Jelena

(Czech) Lucie Andělová

Soňa

Táňa Malíková

Astrov

(Czech) Robert Mikluš j.h.

Marina

Marie Ludvíková

Tělegin

Miroslav Kumhala

Zavřít
5 tuesday 19.30

At the Hitlers’ or the Stories from the Hitlers’ Kitchen

80 min. 320/220 Kč

Arnošt Goldflam author

Kolektiv HaDivadla directed by

“The great history may have started at the railway station in Brünn..."

Arnošt Goldflam, režisér, dramatik a dlouholetý člen HaDivadla, opět mezi svými! Goldflamova sarkastická komedie zobrazuje největšího zločince planety - od jeho vzestupu, který začal propadem u zkoušek na vídeňskou výtvarnou akademii až po jeho - ne pád, ale fantazijně ironický únik do Jižní Ameriky. Jednotlivé výjevy z „Führerova“ života se proti očekávání neodehrávají v jednacích sálech nebo na přeplněných tribunách, ale v jeho soukromí. Scény z „Hitlerovic kuchyně“ jsou plné groteskního a osvobozujícího humoru, nadsázky a nápaditých situací, které hravě spojují střípky reálií spolu s autorovou ironickou imaginací. Dnes již legendární inscenace HaDivadla, ve které v hlavní roli exceluje nezaměnitelný Petr Jeništa.

share

Autor Arnošt Goldflam Režie HaDivadlo Dramaturgie Luboš Balák Scéna Marián Amsler, Luboš Balák Kostýmy Kateřina Kumhalová Výběr hudby Karel Hanák Umělecká spolupráce Miroslav Kumhala Premiéra 10. listopadu 2007

Cast

Adolf Hitler

(Czech) Petr Jeništa Petr Jeništa as guest

Eva Braunová

Táňa Malíková

Magda Goebbelsová

Simona Peková

Joseph Goebbels

Jan Lepšík

J. V. Stalin / Hermann Göring

Zbyšek Humpolec

Heinrich Himmler, SS service

Jiří Svoboda

Johanka, secretary

Kamila Valůšková

Georg Tabori / Helmut Goebbels

Šimon Klacl as guest

Zavřít
6 wednesday 19.30

(Czech) ’68

(Czech) 290/190 Kč

(Czech) Matěj Nytra a kolektiv author

(Czech) J. A. Pitínský directed by

(Czech) „Ať žije kontra-kultura! Teď!"

(Czech) Diskuze, choreografie, monology, bomba. Pařížský máj 1968: vznik a odumírání jedné revoluční buňky. Mládí (v kostýmech) jako nástroj vzpomínky. Nakolik dokáže být generační kolektiv jednotný? Protest jako móda jednoho jara? Politika, image, smrt. Střih!

Druhá část večera začíná: „staří“ herci HaDivadla vzpomínají. Je to autentické? Pravda nebo jen citace z filmu? Souboj o „mou řeč, můj pohled“, besídka individualit a (sur)reálných reminiscencí na revoluční utopie (68/89!). Nejsou však vzpomínky pouze předplacenou frází? Je minulost jen atrakcí, pauzou mezi přítomností a budoucností, která už nebude? Mladá a stará generace: dvě síly, dvě části. Zkušenost a střet východisek. Kdo zvítězí? „Všechnu moc imaginaci!“

Text využívá citace z filmových scénářů Jeana-Luca Godarda a Françoise Truffauta.

share

(Czech) Premiéra
1. května 2018

Autor
Matěj Nytra a kolektiv

Režie
J. A. Pitínský

Dramaturgie
Matěj Nytra

Scéna
Milan Nytra

Kostýmy
Hynek Petrželka a Anna Chrtková

Asistenti
Miroslav Lukačovič a Karolína Ondrová

Hrají

Jiří Svoboda

Zbyšek Humpolec

(Czech) Mark Kristián Hochman j. h.

Táňa Malíková

(Czech) Magdalena Straková j. h.

Marie Ludvíková

Miloslav Maršálek

Simona Peková

Cyril Drozda

Kamila Valůšková

Jan Lepšík

Zavřít
14 thursday 19.30
(Czech) premiéra

(Czech) Čevengur

(Czech) 290/190 Kč

(Czech) Andrej Platonov author

(Czech) Jan Kačena directed by

(Czech) Komunismus. Projekt vesmíru země. Kde leží Čevengur? Ukaž směr a strana ti dá vůdčí pozici v místní samosprávě! Vše se právě rodí. Rok jedna marxistické doktríny v prostředí ryze tradicionalistickém. Co vykvete?

Ve sklepích buržoazie zůstalo mnoho jídla! Co dělat s ostatními? Nespěte, přírodu stranou, příroda ustoupí pokroku (ekologie?). I slunce pracuje. Agituje za lepší východ! Ideje versus hmota? Jak vložit ideje do těla světa? Hypnokomunismus!

Existuje v novém světě smrt? Běž hledat Dvanova, čistá duše!

Apokalypsa.

Premiéra v červnu 2018

 

share
Zavřít
17 sunday 19.30
(Czech) první repríza

(Czech) Čevengur

(Czech) 290/190 Kč

(Czech) Andrej Platonov author

(Czech) Jan Kačena directed by

(Czech) Komunismus. Projekt vesmíru země. Kde leží Čevengur? Ukaž směr a strana ti dá vůdčí pozici v místní samosprávě! Vše se právě rodí. Rok jedna marxistické doktríny v prostředí ryze tradicionalistickém. Co vykvete?

Ve sklepích buržoazie zůstalo mnoho jídla! Co dělat s ostatními? Nespěte, přírodu stranou, příroda ustoupí pokroku (ekologie?). I slunce pracuje. Agituje za lepší východ! Ideje versus hmota? Jak vložit ideje do těla světa? Hypnokomunismus!

Existuje v novém světě smrt? Běž hledat Dvanova, čistá duše!

Apokalypsa.

Premiéra v červnu 2018

 

share
Zavřít
18 monday 19.30

(Czech) Čevengur

(Czech) 290/190 Kč

(Czech) Andrej Platonov author

(Czech) Jan Kačena directed by

(Czech) Komunismus. Projekt vesmíru země. Kde leží Čevengur? Ukaž směr a strana ti dá vůdčí pozici v místní samosprávě! Vše se právě rodí. Rok jedna marxistické doktríny v prostředí ryze tradicionalistickém. Co vykvete?

Ve sklepích buržoazie zůstalo mnoho jídla! Co dělat s ostatními? Nespěte, přírodu stranou, příroda ustoupí pokroku (ekologie?). I slunce pracuje. Agituje za lepší východ! Ideje versus hmota? Jak vložit ideje do těla světa? Hypnokomunismus!

Existuje v novém světě smrt? Běž hledat Dvanova, čistá duše!

Apokalypsa.

Premiéra v červnu 2018

 

share
Zavřít