Logo HaDivadlo

Scéna progresivní dramaturgie
Sezona 50: Obzory

Brněnský křest Atlasu Podhoubí a beseda Výměny z praxe

Termíny v přípravě.

Jakým otázkám čelí divadelní periodika úzce navázaná na divadelní praxi?

Brněnská verze křtu Atlasu Podhoubí představí novou publikaci v podobě průřezového sborníku klíčových textů publikovaných na této blogové platformě mezi lety 2021–⁠⁠⁠⁠⁠⁠2024. Přijďte se s knihou seznámit a oslavit její vznik!

Na Podhoubí věříme, že když lidé z divadelní praxe mluví o tvorbě druhých, nemusí jít o předpojaté soudy, ale spíš o pozitivně zaujatý, vnímavý pohled. Často vyvstanou společná témata a může vzniknout i vzájemná inspirace. Jak to vidí naše brněnské hostky a hosté pohybující se na pomezí praxe a reflexe?

V diskuzi se budeme ptát na to, kde zúčastnění vidí pozici svých periodik v rámci divadelního dění a jaké aktivity jim doposud přinášely největší smysl. Prozkoumáme také situace, v nichž „výměny z praxe“ přestávaly fungovat. A zaměříme se i obecně na to, co tato práce dělá s jejich energií a na čem mají chuť dál pracovat. Diskuze v podobě kulatého stolu v moderaci Báry Etlíkové bude otevřena dotazům a komentářům publika.


Barbora Etlíková
Divadelní kritička, která se momentálně stará především o blog Podhoubí, který založila. Ráda publikuje i v jiných umělecky zaměřených časopisech, v minulosti například v rakouském časopise o nezávislém divadle GIFT nebo v tištěném Světě a divadle. Vystudovala obor Teorie a kritika na Divadelní fakultě Akademie múzických umění, kde také získala doktorský titul a obhájila disertaci Výzvy současné české divadelní kritiky.

Petr Kodenko Kubala (*1988)
Vystudoval sociologii na Fakultě sociálních studií Masarykovy Univerzity a v současné době pracuje jako výzkumník v sociologickém ústavu Akademie věd ČR, v.v.i., kde se v oddělení socioekonomie bydlení zabývá trajektoriemi bydlení mladých dospělých, participativním bydlením a globální krizí dostupnosti bydlení. Tematicky je však rozkročen mezi sociologii bydlení a divadlem, protože svou experimentálně psanou dizertaci založil na dlouhodobém etnografickém výzkumu právě v divadelním prostředí.

Simona Hendrychová (*1998)
Vystudovala psychologii na FF UK a FF MU a religionistiku na FF MU. Momentálně je doktorandkou sociální psychologie na FSS MU. Ve studiu se věnuje dekolonizaci psychologie, participativním metodám, aktivismu a queer tématům. Je součástí redakční rady religionistického časopisu Sacra. Píše básně.

Lea Valentová
Nitrianska introvertná existencia s chaotickou esenciou narodená v znamení materinského Býka, študentka Mediálnych štúdií a žurnalistiky spolu s Divadelnými štúdiami na Masarykovej univerzite je aktuálne zástupkyňou šéfredaktorky študentskej platformy KriTh, no budúci rok preberie šéfredaktorské žezlo. Okrem toho pravidelne publikuje vo viacerých divadelných či kultúrne zameraných médiách. Ľubuje si v inscenáciách, ktoré načrením do útrob ľudskej duše či pointovaním spoločenských neduhov nedajú jej myšlienkovodom pokoj aj niekoľko dní a nocí, pričom najväčšmi ocení, ak zároveň nájde na javisku (takmer) úplné ticho.

Martina Kostolná
Trenčianska (dobrá!!!) čarodejnica, narodená v roztekanom znamení Strelca, sa rozhodla zavesiť svoju šéfredaktorkú karéru v KriThe na klinec a vymeniť priestory Katedry divadelných štúdii MUNI za divadelnú réžiu na JAMU. Aj cez túto inštitučnú a konceptuálnu zmenu v živote, však zostáva v redakcii naďalej pôsobiť ako externá redaktorka. Jej srdiečko si ľubuje v rafinovanostiach všetkého druhu, od tarotových kariet a kurióznych spirituálnych predmetov cez Oidipovské komplexy až po písanie poézie. Od dokonalej inscenácie očakáva ochromenie celého jej ducha i tela a zbesilú psychologicko-pudovú jazdu, aká zagituje tie najtemnejšie a najhlbšie časti ľudského ja.

Anna Marie Slobodová
Běhá po tom světě poté, co se českotěšínsky narodila. Záhy odběhla do Brna, aby se zastavila se na Divadelní vědě (MUNI). Po bakalářském studiu se pustila do poznávání světa perspektivou terenního pracovníka v sociálních službách, s loutkou v ruce mluvila se seniory v Divadle bez pravidel, nebo nacházela nová neslova s herci v Divadle Aldente. V současné době je navrácena školskému systému a prodlévá na Učitelství Estetiky (MUNI) a Činoherní režii (JAMU).

Blog Podhoubí Událost na FB
Cena
vstup volný
Délka
90 min. bez přestávky

 

Atlas Podhoubí provází rozličnými náhledy na tendence českého i zahraničního divadla, jak byly zachyceny mezi šestými květny 2021 a 2024 na blogu Podhoubí. Editorka a zakladatelka webu Barbora Etlíková pečlivě vybrala a okomentovala úryvky z článků i rozhovorů a svými stručnými komentáři je nyní zasazuje do vzájemných souvislostí. Zhuštěný průlet aktivitou platformy pomyslně uzavírá jednu etapu jejího vývoje a současně je dárkem ke třetímu výročí její existence.


CEDIT
Časopis CEDIT zkoumá kontexty a přesahy tvorby Centra experimentálního divadla. Čtvrtletník byl založen v roce 2019 a je důležitým prostorem pro přemýšlení o divadle, umění, kultuře, ale i o tématech, která nás zajímají. Diskutují Petr Kodenko Kubala a Simona Hendrychová.

KriTh
Webový časopis Kritické theatrum (KriTh) při Katedře divadelních studií FF MU funguje jako studentská platforma publikující recenze zejména brněnských inscenací i komplexní festivalové reflexe. Navazuje na bohatou tradici internetového periodika RozRazil online. Šéfredaktorkami časopisu jsou studentky divadelních studií Martina Kostolná a Lea Valentová, které budou časopis reprezentovat během diskuze, pedagogickou supervizi zajišťuje dr. Iva Mikulová.

ATELIÉR 205
Ateliér 205 vznikl v rámci předmětu Školní časopis na půdě Divadelní fakulty JAMU z iniciativy studentů, po vedením MgA. Jana Němce a za podpory školy. Současnou šéfredaktorkou časopisu je Anna Marie Slobodová. Publikuje recenze, rozhovory i odborné studie a zprávy z výzkumu.

 

HaDivadlo podporuje

únor–červen 2025

podhoubi.com

 



Děkujeme za podporu a spolupráci

NEWSLETTER