Srpen 2015, Kamčatka. Antropoložka Nastassja Martin je při výzkumném putování napadena medvědem. Útok přežije s vážným zraněním tváře. Zraněný medvěd, kterého udeřila cepínem, utíká zpátky do divočiny. Touto událostí začíná léčebný proces, o jehož prvním roce Nastassja podává svědectví v autobiografické próze Věřit v šelmy. Popisuje v něm zacelování nejen rány, ale i svého světa, rozpadlého mezi divočinou Kamčatky a takzvanou „západní civilizací“. Mimořádně upřímný záznam vnitřního boje je obhajobou zranitelnosti, důležitého předpokladu porozumění, ale taky zkoumáním toho, kde leží hranice „lidského“. Jak překládat zkušenost radikální odlišnosti do rodného jazyka a kontextu? Co je to vlastně antropologie?
Sezona 49: Konec iluzí
Júlia Rázusová
Jedna z nejvýraznějších režijních osobností současné slovenské divadelní scény. Vystudovala estetiku a slovenštinu na Prešovské univerzitě a režii a dramaturgii na VŠMU v Bratislavě. Při studiu absolvovala studijní pobyt na Rose Bruford College v Londýně. Iniciovala vznik Prešovského národného divadla, nezávislého uskupení, které po devět let umělecky vedla. Za režii inscenace Znovuzjednotenie Kóreí (Národní divadlo Košice) získala v roce 2018 cenu Dosky. Inscenace Prešovského národného divadla Moral Instanity pak ceny Dosky opanovala v roce 2019, kdy kromě nejlepší režie získala další čtyři ocenění, a také Grand Prix festivalu Nová dráma. V roce 2020 založila nezávislou divadelní platformu Slzy Janka Borodáča působící rovněž v Prešově, která se věnuje inscenační činnosti a vzdělávání formou pořádání hereckých workshopů. Na výzkum hereckých metod se Júlia soustředí také ve svém doktorandském studiu na DAMU.
Ian Mikyska
Skladatel a intermediální umělec. Vystudoval skladbu na Guildhall School of Music & Drama v Londýně a magisterské studium režie alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU. Studoval také na Centru audiovizuálních studií FAMU a Universität der Künste v Berlíně. Jeho skladby provádělo mnoho ansámblů i sólistů v Čechách i zahraničí, včetně Ostravské bandy, Klangforum Wien či Isang Yun Tria. Vedle vlastní divadelní tvorby spolupracoval jako skladatel s Národním divadlem, Divadlem Husa na provázku, Divadlem Na zábradlí a dalšími. V rámci Edice Psí časopisu Psí víno mu vyšla kniha Partitury pro čtenáře. Působí jako překladatel z češtiny do angličtiny a zástupce šéfredaktora časopisu Czech Music Quarterly.
Lucia Škandíková
Scénografka a kostýmní výtvarnice. Vystudovala obor Kostým a maska na DAMU u profesorky Jany Zbořilové, v rámci studia absolvovala stáž na Institut del Teatre v Barceloně. Spolupracuje s režiséry a režisérkami Danielou Špinar, Viliamem Dočolomanským, Radimem Vizvárym, Jiřím Havelkou, Veronikou Riedlbauchovou, Slávou Daubnerovou, Petrem Boháčem, Miřenkou Čechovou a dalšími. Jako scénografka se podílela na řadě inscenací v České republice i v zahraničí (Slovinsko, Estonsko, Slovensko). Za scénografii k opeře Z mrtvého domu (Národní divadlo) dostala v roce 2015 Cenu divadelní kritiky. V roce 2017 byla nominována na cenu Dosky za scénografii k inscenaci Elity realizovanou ve Slovenském národním divadle.
7. května 2024
Nastassja Martin
Júlia Rázusová
Anna Prstková
Lucia Škandíková
Ian Mikyska